תוספת מים של 36 מיליון מ"ק לחקלאי הצפון
עם סיום עונת המשקעים, ולאחר ניתוח מצב מקורות המים בצפון, אישר מנהל רשות המים תוספות מים לחקלאות בגליל העליון ובגולן. התוספת תאפשר להקל באופן משמעותי על חקלאי הצפון, הממשיכים לעבד את האדמות תחת האיומים הנמשכים של רחפני הנפץ
מירב ראון
תוספות מים בהיקף של כ-36 מיליון מ"ק אושרו לחקלאי הגליל העליון והגולן, במטרה לחזק את רציפות הייצור החקלאי, להתמודד עם השפעות שינויי האקלים ולשמור על ביטחון המזון של ישראל: 24 מיליון מ"ק יוקצו לחקלאי הגליל העליון, 5.7 מיליון מ"ק נוספים יוקצו לצורך השקיית אדמות הכבול ו-7 מיליון מ"ק יוקצו לחקלאות ברמת הגולן.
הקצאות אלו יגבירו את היציבות לפעילות החקלאית באזור, תוך שימור הזרימה בנחלים לטובת כלל הציבור. ההחלטה התקבלה לאחר בחינת מצב מקורות המים וצרכי החקלאות באזור, יכולות אספקת המים והשפעות ארוכות הטווח על משק המים הלאומי.

מנהל רשות המים אישר את תוספות מים לאחר ניתוח מצב מקורות המים בצפון עם סיום עונת המשקעים. התוספות ניתנות בהתאם להחלטות מועצת רשות המים, והתקבלו לאחר דיונים מקצועיים שקיימו משרד החקלאות וביטחון המזון ורשות המים, במסגרתם הציג המשרד את צורכי החקלאים באזור ואת החשיבות שבשמירה על רציפות הייצור החקלאי כחלק מביטחון המזון הלאומי של מדינת ישראל.
צעד הכרחי
"הגדלת כמות המים לחקלאות בצפון היא צעד נדרש והכרחי למימוש החלטת הממשלה להגדלת התוצרת החקלאית בשליש עד 2035", אמר שר החקלאות וביטחון המזון, ח״כ אבי דיכטר. "צעד חשוב זה מצטרף לחקיקה בדבר הורדת מחירי המים לחקלאות אותה כבר העברנו".
הודות למתקני ההתפלה שלנו, ולטכנולוגיה והחדשנות הישראליים, יש לנו משק מים איתן שמסוגל לספק את כל צרכי המשק גם בשנים שחונות
שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן הוסיף: ״הודות למתקני ההתפלה שלנו, ולטכנולוגיה והחדשנות הישראליים, יש לנו משק מים איתן שמסוגל לספק את כל צרכי המשק גם בשנים שחונות. נמשיך לחזק את משק האנרגיה ולדאוג לחקלאות הישראלית".
גמישות בהקצאות בתקופה של חוסר וודאות
הגמישות בניהול ההקצאות לשימושים השונים ומתן התוספות לצריכה החקלאית תוך שימור מקורות המים הטבעיים, מתאפשר הודות לחיזוק מקורות המים החלופיים, הרחבת מערך ההתפלה, השבת קולחים והשקעות בתשתיות הולכה, שמבצעת רשות המים בשנים האחרונות. זאת במקביל למעקב שוטף של רשות המים אחר מצב מקורות המים הטבעיים וגיבוש מענים ארוכי טווח להבטחת אספקת מים סדירה.
הגדלת הקצאות המים לחקלאי הצפון היא צעד נוסף לחיזוק החקלאות הישראלית וביטחון המזון הלאומי. רשות המים ומשרד החקלאות וביטחון המזון, פועלים ליישם את התיקון לחוק המים, במסגרתו הופחתו תעריפי המים לחקלאות, זאת במקביל לפיתוח מאסיבי של מפעלי השבת קולחים לטובת השקיה חקלאית.
לאפשר לחקלאים להמשיך לגדל, לייצר ולספק תוצרת חקלאית טרייה לציבור, תוך התמודדות עם השפעות האקלים, השינויים במשק המים ומציאות הלחימה המורכבת בצפון
יחזקאל ליפשיץ, מנהל רשות המים ויו"ר המועצה: "ניהול משק המים בישראל מחייב איזון מתמיד בין הצרכים השונים, של משקי בית, החקלאות, התעשייה ושל הטבע, זאת לצד שימור ושיקום מקורות המים לטובת הדורות הבאים.
ההחלטה על תוספת המים לחקלאי הצפון מתבססת על תשתית מקצועית איתנה ועל ההשקעות הגדולות שאנו מבצעים במקורות מים חלופיים, בראשם ההתפלה והשבת קולחים, המאפשרות לנו להגדיל את גמישות ההקצאה גם בעידן של שינויי אקלים ולחץ גובר על מקורות המים הטבעיים".
יובל ליפקין, ראש מינהל ביטחון המזון במשרד החקלאות וביטחון המזון: "מים הם אחד מגורמי הייצור הבסיסיים בחקלאות הישראלית, והם מאפשרים לנו להבטיח ייצור מזון מקומי גם בתקופות של אי ודאות ומשבר.

הגדלת ההקצאות לחקלאי הגליל העליון והגולן היא צעד משמעותי שנועד לאפשר לחקלאים להמשיך לגדל, לייצר ולספק תוצרת חקלאית טרייה לציבור, תוך התמודדות עם השפעות האקלים, השינויים במשק המים ומציאות הלחימה המורכבת בצפון".
התוספת שאושרה תאפשר להקל באופן משמעותי על החקלאים באזור, הממשיכים לעבד את האדמות תחת איום רחפני הנפץ שלא פסק על אף הפסקת האש שהוכרזה.
