תושבי הנגב המערבי התבשרו על קיצוץ בתקציב אבטחתם: "החלטה מסוכנת וחסרת אחריות"
על פי הודעת פיקוד העורף, התקציב יכלול בשלב זה רכיבי אחזקה הכרחיים שיאפשרו אחזקה בסיסית בלבד. לא יהיו רכיבי התעצמות במרכיבי הביטחון, למעט ביישובים חדשים. יו"ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים, שי חג'ג': "המשמעות ברורה ומסוכנת. אנחנו דורשים ממשרד הביטחון וממשרד האוצר להחזיר את מלוא התקציב"
עודד בר-מאיר
כאילו לא די בהתעצמות חמאס ברצועת עזה ובהחלטה לפני שבועות אחדים בדבר רידוד הכוחות של כיתות הכוננות ביישובי הנגב המערבי, התבשרו בימים אלה תושבי האזור, בהם הקיבוצים סמוכי הגדר, כי התקציב שהתקבל עבור תוכנית העבודה הנוגעת לאבטחתם השוטפת, תכלול בשלב זה רכיבי אחזקה הכרחיים שיאפשרו אחזקה בסיסית בלבד.
ההודעה הגיעה מענף מרכיבי ביטחון של פיקוד העורף ולפיה מדובר על אחזקת קווי תאורה (תשלום חשמל) בהשתתפות חלקית, נמוכה מ-90 אחוז. כמו כן, בסוגיית אחזקת רכבי ביטחון, ממוגנים ולא ממוגנים, תהיה השתתפות של מערכת הביטחון רק בביטוח ובטסט בלבד, ללא השתתפות בהוצאות הדלק.
המשמעות ברורה ומסוכנת. שערים וגדרות שלא יתוקנו, רכיבי ביטחון שלא ינועו ופגיעה ישירה בכשירות הרבש"צים והיישובים. לא ייתכן שבתקופה הביטחונית הרגישה ביותר, מדינת ישראל תפקיר את קו ההגנה הראשון של ההתיישבות
על פי הודעת פיקוד העורף, לא יהיו רכיבי התעצמות במרכיבי הביטחון, למעט ביישובים חדשים אשר יקבלו מענה מתוקף החלטת ממשלה ובשבועות הקרובים יישלחו חוזי אחזקה מעודכנים לכלל הרשויות.
בפיקוד העורף גם ציינו, כי "לנושא מיגון הניוד – אנו נשלים את ועדת ההקצאות הבאה בעוד כשבועיים ולאחר מכן נפיץ מסמך מסודר לידיעת כלל הרשויות לחלוקת ההקצאות לכלים ממוגנים למול התקציב שיתקבל. פיקוד העורף ממשיך לפעול על מנת לקבל מקורות תקציב נוספים על מנת שנוכל לתת מענה אחזקתי מלא ואף לאפשר תהליך התעצמות".
בקיבוצי הנגב המערבי ציינו כי בשלב זה נבחנת משמעותה של אותה הודעה.
מדינה שיש לה צבא או צבא שחושב שהוא מנהל את המדינה?
ראש המועצה האזורית שער הנגב אורי אפשטין הגיב בחריפות על החלטת פיקוד העורף לקצץ בתקציב ממרכיבי הביטחון בנגב המערבי:
" אני קורא להתערבות מיידית של שר הביטחון" אמר אפשטיין, "האם אנחנו מדינה שיש לה צבא או צבא שחושב שהוא מנהל את המדינה?
נחצו אתמול קווים אדומים במערכת היחסים השברירית שבין העוטף לצה"ל. שר הביטחון אמר לנו דברים חד משמעיים בישיבה בקריה בה לקחו חלק נציגי פיקוד העורף. עוד לא הספקנו להגיע מהקריה הביתה לעוטף, ופיקוד העורף הנחית עלינו החלטה חד צדדית ומסוכנת בניגוד לכל הסיכומים".

אפשטיין הוסיף: צה"ל כנראה שכח שהוא דרג מבצע וכנראה שכח את המחדל והאסון של ה-7.10. אנחנו לא שכחנו ולא נאפשר לצה"ל לשכוח. אני קורא לשר הביטחון לעמוד מאחורי ההתחייבויות ולבלום את החלטות הצבא שפוגעות בביטחון יישובי עוטף עזה ובאמון הכל כך חשוב לחיים שלנו פה".
אפשטין אמר כי "תנהלות הצבא חצתה כל קו אדום. לא נקבל יותר את אסטרטגיית ה"יהיה בסדר" של צה"ל ולא נקבל פגיעה בביטחון ובאמון. זהו אירוע נוסף בשרשרת של אירועים חמורים ובמשבר אמון חסר תקדים שבין העוטף לבין צה"ל. משבר שצה"ל נושא בו באחריות מלאה.
אני קורא לשר הביטחון להתערב מיידית בנושא ולהעמיד את צה"ל במקום אחת ולתמיד".
נילחם נגד המחדל
"הצילו", שיתפה ח"כ לשעבר אל"מ במילואים נירה שפק, חברת קיבוץ כפר עזה, "אני צועקת בקום רם, חזק, שאף אחד לא יגיד שלא שמע, שלא ידע. פוגעים בהגנה על התושבים. זה מחדל. זוכרים את הגדרות שחדרו מחבלים – אין מי שיממן את אחזקתן. רכבי ביטחון? אין כסף לדלק. תאורה על הגדר? אין כסף להדליק את כל התאורה. השערים שנפרצו? אין מי שיתקן. עד כמה הנתק? בזמן שראשי רשויות בפגישה עם שר הביטחון, יוצאת הודעת וואטסאפ מפיקוד העורף שמודיעה למועצות שתקציב האחזקה למרכיבי הביטחון ביישובים מקוצץ. בכמה? לא כתבו. בהינף וואטסאפ מבינים הקב"טים וראשי המועצות שאין להם מענה תקציבי כדי להגן עלינו. ככה בוואטסאפ מודיעים על פגיעה במוכנות מבצעית לפעילות הגנתית ביישובים. זוכרים את הרבש"צים וכיתות הכוננות, אלה שיצאו ראשונים ונלחמו על חיינו? אותן מחלקות ההגנה, כיתות הכוננות ששומרות בפועל ביישובים? כן, אלו שבצפון ירו והשמידו רחפנים שחדרו ליישובים והצילו תושבים. שוב לא נותנים להם את הכלים להגן עלינו. היום יום פקודה. בואו נילחם כולנו נגד המחדל הנוכחי. אני לא אשקוט עד שנתקן את ההחלטות הכושלות ואוודא שהתקציבים יועברו והכשירות המבצעית לא תיפגע. זו המשמרת של כולנו".
זוכרים את הרבש"צים וכיתות הכוננות שיצאו ראשונים ונלחמו על חיינו? אלו שבצפון ירו והשמידו רחפנים שחדרו ליישובים והצילו תושבים. שוב לא נותנים להם את הכלים להגן עלינו
יו"ר מרכז השלטון האזורי וראש המועצה האזורית מרחבים שי חג'ג' אמר כי "קיבלנו בתדהמה את הודעת פיקוד העורף, שנשלחה לקב"טים בוואטסאפ ובה נמסר על קיצוץ דרמטי בתקציבי מרכיבי הביטחון של פיקוד העורף עבור יישובים מאוימים, ביטול תקציב ההתעצמות כמעט לחלוטין ופגיעה אנושה בתקציב האחזקה. המשמעות ברורה ומסוכנת. שערים וגדרות שלא יתוקנו, רכיבי ביטחון שלא ינועו ופגיעה ישירה בכשירות הרבש"צים והיישובים. לא ייתכן שבתקופה הביטחונית הרגישה ביותר, מדינת ישראל תפקיר את קו ההגנה הראשון של ההתיישבות. נדגיש כי המועצות האזוריות כבר פעלו בהתאם לתוכנית העבודה, בהתאם לתקציב ההמשכי ומימשו חלק משמעותי מהתקציב במחצית הראשונה של השנה, וכעת מודיעים להן בדיעבד שאין מקור תקציבי".

שי חג'ג' הוסיף וציין, כי "אי אפשר לדרוש מהמועצות האזוריות לספק ביטחון לתושבים ובאותה נשימה לשלול מהן את היכולת הבסיסית לעשות זאת. מדובר בהחלטה מסוכנת וחסרת אחריות. אנחנו דורשים ממשרד הביטחון וממשרד האוצר לבטל באופן מיידי את הקיצוץ ולהחזיר את מלוא התקציב הנדרש לשמירה על ביטחון התושבים והיישובים בכל רחבי הארץ".
פגיעה בכשירות הביטחונית
בתוך כך, עוד בטרם יצאה הודעת פיקוד העורף, שיגר אתמול מנכ"ל מרכז המועצות האזוריות, איציק אשכנזי, פנייה דחופה לשר הביטחון, ישראל כ"ץ, להסדרת תקצוב מרכיבי הביטחון במועצות האזוריות. בפנייתו ציין אשכנזי, כי טרם הושלמו חוזי האחזקה של מרכיבי הביטחון במועצות האזוריות וכי מאז תחילת שנת 2026 טרם הועברו התקציבים הייעודיים וזאת חרף פניות חוזרות ונשנות בנושא.
מדובר בתקציב חיוני ומהותי המאפשר את תחזוקתם והפעלתם הסדירה של גדרות ביטחון, שערים, תאורת ביטחון, רכבי ביטחון, חדרי נשק, מערכות התרעה ואמצעים נוספים המהווים חלק בלתי נפרד ממערך ההגנה היישובי
"מדובר בתקציב חיוני ומהותי", ציין אשכנזי, " המאפשר את תחזוקתם והפעלתם הסדירה של מרכיבי הביטחון הבסיסיים ביישובים, ובהם גדרות ביטחון, שערים, תאורת ביטחון, רכבי ביטחון, חדרי נשק, מערכות התרעה ואמצעים נוספים המהווים חלק בלתי נפרד ממערך ההגנה היישובי. לנוכח המציאות הביטחונית הנוכחית ולאור האחריות הישירה לשלום התושבים, המועצות האזוריות אינן יכולות לאפשר פגיעה בכשירות הביטחונית ביישובים. בפועל, נאלצות המועצות לממן מכספן במשך חודשים ארוכים את תחזוקת מרכיבי הביטחון, אף שמדובר בתקציב ייעודי של משרד הביטחון באמצעות פיקוד העורף. יודגש, כי אחזקת מרכיבי הביטחון אינה פרויקט שניתן לעכב או לדחות. מדובר במערכות מצילות חיים, הנדרשות לפעול באופן רציף, יומיומי ומיידי. עצירת תחזוקה, עיכוב בתיקונים או פגיעה ברציפות התפעולית, משמעותם פגיעה ישירה בביטחון התושבים וביכולת המענה הראשונית ביישובים".
מנכ"ל מרכז השלטון האזורי הוסיף וציין, כי "המועצות האזוריות פועלות בהתאם לנוהל הקיים – קבלת טיוטת תקציב, העברת התייחסויות, חתימה על חוזה אחזקה מפורט ולאחר מכן ביצוע בפועל. השנה, למרבה הצער, התהליך טרם הושלם, בעוד שההוצאות בשטח נמשכות במלואן. נוכח זאת, אנו מבקשים את התערבותו האישית והדחופה של שר הביטחון לצורך השלמת חוזי האחזקה מול כלל המועצות האזוריות, הסדרת העברת התקציבים באופן מיידי ומתן ודאות תקציבית למועצות אשר כבר ביצעו בפועל את מרבית ההוצאות הנדרשות. דווקא בתקופה זו, לאחר תקופה ממושכת של לחימה ומתיחות ביטחונית מתמשכת, קיימת חשיבות עליונה לחיזוק החוסן והכשירות הביטחונית של היישובים ולא ליצירת אי ודאות תקציבית סביב אחד המרכיבים הבסיסיים ביותר בהגנתם".
דובר צה"ל: אין פגיעה ביכולות המבצעיות
מדובר צה"ל נמסר בתגובה לפניית "זמן קיבוץ", כי "צה"ל ומשרד הביטחון הובילו בשנתיים האחרונות מהלך עמוק של שיקום והקמת מרכיבי ביטחון בכלל היישובים לצד פרויקט משמעותי להקמת מרכיבי ביטחון טכנולוגיים מתקדמים. תקציב אחזקת מרכיבי הביטחון לרשויות בשטחי הפיקודים המרחביים מתוקצב בסעיף 'הוצאות חירום אזרחיות' לתקציב המדינה. השנה, בעקבות קיצוצים רוחביים בסעיף התקציב, הוחל צמצום חלקי בתקציב. לאור פערי התקציב, פיקוד העורף עדכן את הרשויות. נדגיש, כי אין פגיעה ביכולות המבצעיות ובכשירות המבצעית בהגנה על היישובים, כל יתר המרכיבים לרשויות – המשך הקמת מרכיבי ביטחון, מרכיבי ההגנה לכיתות הכוננות, סד"כ (סדר הכוחות) ההגנה ליישובים ומיגון הניוד מוקצים כמתוכנן ובהתאם לסדר העדיפות המבצעי".
