בעקבות מחאת התושבים: בוטל הקיצוץ במרכיבי הביטחון ביישובי הנגב המערבי
בעקבות מחאת תושבי הנגב המערבי, בכללם קציני הביטחון במועצות האזוריות חוף אשקלון ואיילות, שהחזירו את רכבי הביטחון למועצות, הורה שר הביטחון ישראל כ"ץ לבטל את הקיצוץ במרכיבי הביטחון, עליו נמסר יום קודם. לא מספיק שהשר ביטל את ההחלטה הזו. "מדובר כאן בתהליך גרוע של קבלת החלטות. חייבים לערוך תחקיר לגביו" אמרה ח"כ לשעבר אל"מ (מיל') נירה שפק מכפר עזה
עודד בר-מאיר
התפתחות בפרשת ההחלטה בדבר קיצוץ תקציבי מרכיבי הביטחון ביישובי הנגב המערבי. אתמול בערב הורה שר הביטחון, ישראל כ"ץ, לבטל לאלתר את הקיצוצים במרכיבי הביטחון, כפי שנמסר יום קודם לכן לרבש"צים ולהנהלות קיבוצי הנגב המערבי על ידי ענף מרכיבי הביטחון של פיקוד העורף.
על פי הודעת פיקוד העורף, שהועברה שלשום ליישובי הנגב המערבי, לאור מציאות תקציבית של תחום מרכיבי הביטחון, לפיה התקציב שהתקבל עבור תוכנית העבודה אמורה הייתה לכלול רכיבי אחזקה הכרחיים שיאפשרו אחזקה בסיסית בלבד לצורך המשך תפקוד מרכיבי הביטחון.
על פי אותה הודעה, אמורה הייתה להיות מקוצצת השתתפות מערכת הביטחון במימון הוצאות הדלק של רכבי הביטחון באותם יישובים וגם תוכנן קיצוץ במימון אחזקת קווי התאורה ביישובים.
החלטה זו גררה אחריה מחאה ביישובי הנגב המערבי. קציני הביטחון במועצות האזוריות חוף אשקלון ואיילות החזירו את רכבי הביטחון למועצות. אמש, כאמור, החליט שר הביטחון לבטל את אותה החלטה בדבר הקיצוץ במרכיבי הביטחון ליישובי הנגב המערבי. "תחושת הביטחון", אמר שר הביטחון, "לא פחות חשובה מהביטחון עצמו ולכן הנחיתי לבטל גם רידוד הכוחות בנגב המערבי".
פגיעה בביטחון המדינה
בתוך כך, בטרם התקבלה החלטת שר הביטחון על ביטול הקיצוץ בתקציבי מרכיבי הביטחון, שיגרו הרבש"צים של יישובי המועצה האזורית אילות מכתב לשרי הביטחון והאוצר, למפקד פיקוד העורף ולמפקד אוגדה 80 בדבר החלטתם להפסיק את הפעילות המבצעית היזומה בחבל אילות החל מיום שני הקרוב (1.6.26) בעקבות החלטת פיקוד העורף לעצור את תקציבי האחזקה וההתעצמות, אשר לטענת הרבש"צים "ההחלטה הזו אינה אירוע תקציבי, אלא פגיעה בביטחון המדינה".
במכתבם התריעו הרבש"צים של הקיבוצים אילות, אליפז, סמר, יטבתה, גרופית, קטורה, לוטן, נווה חריף, נאות סמדר, יהל וכן היישובים שחרות ובאר-אורה, על כך ש"מערכת הביטחון בוחרת במודע לחזור לקונספציות 'יהיה בסדר', להתעלם מהאיומים המוחשיים על גזרתנו ולפרק את שכבת ההגנה של היישובים. לא נסכים לשאת באחריות המבצעית לחיי אדם, כאשר המדינה שוללת מאיתנו את מרכיבי הביטחון הבסיסיים ביותר להגנה על הבית".
לאחר החלטתו של שר הביטחון לבטל את ההחלטה בדבר הקיצוץ האמור, נמסר מהמועצה האזורית אילות, הוסר איומם של הרבש"צים להפסיק את הפעילות המבצעית היזומה בחבל אילות.
לחקור את דרך קבלת ההחלטות
ח"כ לשעבר נירה שפק, חברת קיבוץ כפר עזה, אל"מ במילואים, שיתפה בפוסט שכתבה כי "התקבלה החלטה מטומטמת ומופקרת לבטל את אחזקת מרכיבי הביטחון ביישובים מאוימים. נאבקנו והיא בוטלה. אתמול בלילה ביטל שר הביטחון את הקיצוץ. לא ניתן לגוש ברזל לתת כיסוי ואשליה כאילו יש מרכיבי ביטחון".

בשיחה עם "זמן קיבוץ" אמרה הערב (יום רביעי) נירה שפק, כי "שר הביטחון אומנם ביטל את הקיצוץ, אבל בזה לא נגמר הסיפור. חייבים לחקור את דרך קבלת ההחלטות. איך יכול להיות שבכלל התקבלה החלטה חסרת אחריות שכזו. חייבים תחקיר לברר כיצד זה קרה. מי זה שקיבל את ההחלטה הזו? מי אחראי להחלטה המופקרת הזו? לא מספיק שהשר ביטל את ההחלטה הזו. מדובר כאן בתהליך גרוע של קבלת החלטות. חייבים לערוך תחקיר לגבי קבלת ההחלטה הזו. נגרם כאן כשל מבצעי. בלי תחקיר להבנת קבלת ההחלטות, ניפגש שוב בהחלטות הזויות שיעלו בחיי אדם".
