זמן קיבוץ
לחוויית קריאה טובה יותר הורד את האפליקציה שלנו
מעבר לאפליקציה
x
21°
Weather תל אביב
תל אביב
חיפה
ירושלים
באר שבע
אילת
קצרין
קיבוץ בארי
מדורים
דעות מגזין
עוד
הממשלה מתעקשת: 20 מיליון שקלים נוספים לשדות נגב בלבד. יו"ר ועדת הכלכלה דורש פתרון לכל רשויות הנגב המערבי

הממשלה מתעקשת: 20 מיליון שקלים נוספים לשדות נגב בלבד. יו"ר ועדת הכלכלה דורש פתרון לכל רשויות הנגב המערבי

נציגי משרדי האוצר והמשפטים טענו כי לא ניתנה הבטחה שלטונית וכי ההצעה פוגעת בשוויון | ראשי המועצות השכנות הציגו את מצוקותיהן אך הודיעו שלא יתנגדו להעברת הכסף לשדות נגב | היו"ר ביטן דורש מהממשלה לבחון מחדש את עמדתה ולהרחיב את הסיוע לכלל הרשויות


ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה היום (שני) לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה לתקן את החוק לשיקום נרחב לחבל תקומה, של ח"כ ששון גואטה.

ההצעה קובעת כי מנהלת תקומה תעביר 20 מיליון שקלים למועצה האזורית שדות נגב בתוך חודשיים מיום פרסום התיקון ברשומות, למימוש התחייבויות קודמות שניתנו לה בתחילת המלחמה.

היו"ר ביטן הוביל נוסח לפיו כל חמש הרשויות בחבל – שדרות, חוף אשקלון, שדות נגב, אשכול ושער הנגב, יקבלו מענק חד-פעמי

הצעת החוק עברה מספר גלגולים. בעת הכנתה לקריאה ראשונה עמד היו"ר ביטן על כך שהענקת התקציב לרשות אחת בלבד פוגעת בעקרון השוויון, והוביל נוסח לפיו כל חמש הרשויות בחבל (שדרות, חוף אשקלון, שדות נגב, אשכול ושער הנגב) יקבלו מענק חד-פעמי של 15 מיליון שקלים.

היום, בפתח הדיון, הודיע ח"כ ביטן כי הממשלה התעקשה להעביר את התקציב לשדות נגב בלבד. בכדי לא פגוע ברשות, נאלץ להחזיר את הנוסח המקורי לקראת קריאה שנייה ושלישית. ההצעה אושרה פה אחד.

טענות לאי-שוויון בין הרשויות

על אף אישורה של הצעת החוק, עלה בדיון קושי חוקתי לפגיעה בשוויון, כאשר רק רשות אחת, מתוך חמש רשויות בנגב המערבי, תקבל תוספת מתקציב תקומה. מיד עם אישורה של הצעת החוק בוועדת הכלכלה הגיש היו"ר ביטן בקשה לדיון מחדש (רביזיה) ודרש מהממשלה לבחון שוב את עמדתה ולהרחיב את הסיוע לכלל הרשויות עד ליום שני הבא.

"כולם עמדו בפני אותה סיטואציה של פינויים שיצרו גירעונות" | צילום: דוברות הכנסת


היועץ המשפטי לוועדה, עו"ד איתי עצמון, אמר כי "מתן סכום כזה לרשות מקומית אחת דורש תשתית עובדתית שתבסס הבחנה בינה לבין רשויות אחרות. ככל שאין בסיס להבחנה, יש כאן קושי חוקתי משמעותי של פגיעה בשוויון".

נציגת משרד המשפטים, עו"ד תמר בן תורה, הוסיפה כי הנוסח מעורר קושי משפטי מהותי מאחר שלא הוצג טעם ענייני להבחנה, וציינה כי נושא קיומה של הבטחה מנהלית מתברר בימים אלה בבג"ץ.

נציגת משרד האוצר, שקד כסלו, ונציג אגף התקציבים, אלקנה אהרון ריקלין, ציינו כי עמדת המשרדים היא שלא ניתנה הבטחה שלטונית, וכי שדות נגב מציגה נתונים פיננסיים שוטפים מעולים, ולכן אין מקום לחקיקה הזו.

ביטן: כולם עמדו בפני אותה סיטואציה של פינויים שיצרו גירעונות. התיקון שלכם הוא שאף אחד לא יקבל ואז אין בעיה של שוויון? תלמדו לתקן, זה בידיים שלכם וזה לא תקציב גדול

היו"ר ביטן הגיב לטענות הממשלה ואמר: "הייתה התחייבות בכתב של מנכ"ל משרד ראש הממשלה דאז, היה פרוטוקול והיה מכתב. אם אתם כל כך חושבים שהממשלה טעתה בחוסר שוויוניות, למה אתם לא עומדים ומציעים לתת לכולם?

זה יעלה לכם עוד 50 מיליון שקל, אבל אתם מאוד קמצנים בכסף. כולם עמדו בפני אותה סיטואציה של פינויים שיצרו גירעונות. התיקון שלכם הוא שאף אחד לא יקבל ואז אין בעיה של שוויון? תלמדו לתקן, זה בידיים שלכם וזה לא תקציב גדול".

ראשי הרשויות: לא ניאבק בינינו. המדינה צריכה לקחת אחריות

ראשי הרשויות בעוטף את הציגו את המצוקה הכלכלית הקשה שבה הן מצויות, אך הפגינו סולידריות יוצאת דופן עם שדות נגב.

"אני לא אעמוד חלילה בפני האפשרות לתת את התקציב החשוב הזה לשכנים היקרים שלי בשדות נגב" אמרה ראשת מועצת אשכול, מיכל פלג עוזיהו. "מועצת אשכול לקחה הלוואה של 15 מיליון שקלים שעומדת, וקרנות המועצה רוקנו בצורה משמעותית כדי לאפשר לנו לממן דברים שהמדינה לא מאפשרת. המדינה צריכה לקחת אחריות על האירוע המורכב שאיתו אנו מתמודדים".

מיכל עוזיהו: אני לא אעמוד חלילה בפני האפשרות לתת את התקציב החשוב הזה לשכנים היקרים שלי בשדות נגב"

סגן ראש מועצת שער הנגב, אדם עזרן, הוסיף: "לא נהיה במקום שבו אנחנו נאבקים בינינו, ראשי הרשויות, על תקציבים וזכאות. אנחנו עם הלוואה עומדת של 10 מיליון שקלים וכמעט בלי כסף בקופה, ולא יודעים איך נשלם משכורות החודש – וזה בקשר ישיר ל-7 באוקטובר".

היו"ר ביטן העיר לו על כך ואמר כי המועצה מקבלת תקציבים רבים.

יש פה ארבע רשויות נוספות של העוטף ומן הדין והצדק לתת לכולם, שאף אחד מהתושבים לא יחוש מופקר ונבגד

ראש המועצה האזורית חוף אשקלון, איתמר רביבו, קרא אף הוא לשוויון: "כשרוצים לתת יש כסף. יש פה ארבע רשויות נוספות של העוטף ומן הדין והצדק לתת לכולם, שאף אחד מהתושבים לא יחוש מופקר ונבגד".

ח"כ שלום דנינו ציין כי הבטיח במליאה לחזור לנוסח המקורי שיסייע לשדות נגב, וח"כ אלון שוסטר קרא להתקדם במצב הקיים ולא לעצור את התקציב לשדות נגב, תוך מציאת פתרונות לשאר הרשויות, על בסיס דבריו של רביבו.

ראש מנהלת תקומה: האוצר לא משתתף איתנו באירוע

ראש מנהלת תקומה, אביעד פרידמן, הסביר: "ועדת השרים החליטה שהיא משלימה את 30 מיליון השקלים לשדות נגב (10 מיליון בכל שנה). ברגע שוועדת השרים החליטה, עמדתי כמנכ"ל בשירות המדינה היא שאני צריך לעמוד מאחורי ההחלטה הזו, וזה לא גורע במילה מהמצוקה שהציגו מיכל ואדם.

"מצבן של הרשויות האחרות דורש עזרה ואנו מנסים לסייע, לכן התנגדתי לחלוקה שוויונית של 15 מיליון מהתקציב הנוכחי, שכן האוצר לא משתתף איתנו באירוע והמקור הוא מתקציב תקומה".

פרידמן אף ביקש לקיים בהקדם דיון נפרד בוועדה בנושאי מס רכוש ושירותי הבריאות בנגב המערבי.

ח"כ ביטן: אם לא היו בחירות באופק לא הייתי מוותר והייתי עומד על כך שכולם יקבלו. אני מבקש מנציגי תקומה, האוצר והמשפטים להיכנס למשא ומתן עם הרשויות ולהודיע לנו על פתרון עד יום שני בבוקר

כאמור, בתום הדיון אושרה הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית פה אחד, בקולותיהם של היו"ר דוד ביטן, ח"כ שלום דנינו וח"כ יסמין פרידמן. הצעת החוק תמתין להכרעה בבקשת הרביזיה שהגיש היו"ר ביטן, במטרה לאפשר לממשלה להרחיב את הסיוע לשאר רשויות הנגב המערבי בשבוע הקרוב.

לאחר ההצבעה אמר היו"ר ביטן: "אני כועס על עצמי שנאלצתי לוותר. אם לא היו בחירות באופק לא הייתי מוותר והייתי עומד על כך שכולם יקבלו. אני מבקש מנציגי תקומה, האוצר והמשפטים להיכנס למשא ומתן עם הרשויות ולהודיע לנו על פתרון עד יום שני בבוקר".