"לא נתרגל ולא נחזור למצב שבו אחינו תחת אש"
מאות השתתפו בעצרת הסולידריות עם תושבי הצפון שנערכה בצומת הקשתות שבשער הנגב, במסר של הזדהות עם תושבי קו העימות הצפוני – אתם לא לבד. "את הלב שלכם מרגישים עד לצפון" כתב בתגובה אחד מתושבי הצפון
מירב ראון
מאות לקחו חלק בעצרת הסולידריות עם תושבי הצפון שנערכה הערב (א') בצומת הקשתות שבשער הנגב, במסר של הזדהות עם תושבי קו העימות הצפוני – אתם לא לבד.
העצרת שיזם יניב הגי מקיבוץ בארי, היא אירוע א-פוליטי לתמיכה, הזדהות וערבות הדדית בין תושבי הנגב המערבי שחוו את זוועות טבח 7 באוקטובר לאנשי הצפון שחווים ימים ארוכים תחת אש.
הערב שודר בלייב ביוטיוב, כך שתושבי הצפון יוכלו להשתתף מרחוק, וגם לשלוח הודעות שהוקרנו תוך כדי הערב על המסך בעצרת.

"כל העם עם הצפון" אמר הגי ופתח את העצרת באזכור החיילים שנפלו באסון הטנק בלבנון – "ליבנו עם המשפחות, הלב מתכווץ בכל הותר לפרסום". "אני עומד פה ונזכר כמה לבד הרגשנו במציאות הסבבים, כך תושבי הצפון מרגישים היום".
העצרת התקיימה בהובלת התנועה הקיבוצית, תנועת המושבים, המועצות האזוריות של הנגב המערבי: אשכול, שדות נגב, שער הנגב, חוף אשקלון ושדרות, תנועת "עתיד לעוטף" ו"ברית הנגב וההר".
"שיעור בלתי נשכח בערבות הדדית ובסולידריות חברתית"
מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, עמית יפרח אמר: "אנחנו מקבלים מכם קהילות הצפון שיעור באומץ, קהילה וכח עמידה. אנחנו גאים בכם, מחזקים אתכם, מגיע לכם שקט, שגרה, שגשוג ופריחה".
בפתח דבריו הזכיר מזכ"ל התנועה ליאור שמחה כי ביום שישי האחרון הובא למנוחות דור בן שמחון ז"ל, יחד איתו נפלו חללים מהעיר, מהקיבוץ ומהמושב. "השכול מלמד שאין קווים מפרידים בנינו. כולנו כתף אל כתף. בצבא, בשכול וגם בשמחות.

"תושבי העוטף, העמידה שלכם פה למען אחים שלכם היא מעוררת השראה. שיעור בלתי נשכח בערבות הדדית ובסולידריות חברתית. אתם אלה שעברתי את הטלטלה הקשה ביותר, מוצאים את האומץ לזקוף קומה ולהיות משענת עבור תושבי הצפון.
"התנועה הקיבוצית נוכחת בצפון על בסיס יומיומי. המציאות אינה פשוטה, בישובים הצפון ישנם פערים עצומים, ואנו שותפים לשים את הצפון במרכז בראש סדר העדיפות הממשלתית.
"תושבי הצפון חיים במציאות בלתי אפשרית. ואף על כן ולמרות הכל, הם מחזיקים חינוך, קהילה, אוחזים החברים ועושים קיבוץ.
העצרת הזו היא תזכורת לקשר בין הישובים, ויחד עם קק״ל, עם התנועות המיישבת ועם המועצות האזוריות נמשיך להוות רשת ביטחון ולחזק את הישובים והקהילות, לא נוותר על זכותם של תושבי הצפון והדרום לחיות בשקט ובגאווה".
"אני גאה לעמוד פה היום במפגן כל כך מרשים ומפעים של אחדות" אמר איל אוסטרינסקי יו"ר קק"ל. "הקיבוצים והמושבים שנמצאים בקצה של הקצה על הגבולות מוכיחים מה זו אחיזה בקרקע ומה זו התיישבות.
"קק"ל התייצבה אחרי 7באוקטובר בכל הכוח לצד העוטף והצפון, בשיקום, בפיתוח, בתרבות וחיים, בחינוך ובכל מרחב הגשמה. אבל אנחנו לא מיוחדים, אנחנו הולכים לאורכם. אני קורא לכל המוסדות וכמובן לממשלה לעמוד לצד קו העימות הצפוני, זו המשימה המשמעותית ביותר של הדור שלנו".
"יודעים מה זה להתגעגע הבייתה"
הגי הזכיר את היוזמות והארגונים האזרחיים שקמו לשיקום הנגב המערבי והצפון, ולבמה הוזמנו ליאורה בן צור מייסדת "עתיד לעוטף" והדר גולדנברג מעמותת "מצפינים".

ליאורה מעין השלושה, סיפרה כי אימה, מרסל טליה, שהגיעה לעזור לה לאחר לידת בתה התינוקת, נרצחה. הדר קברה את אמה ביום שהשתחררה מבית החולים.
"בחרנו ואנחנו ממשיכות לבחור בחיים על הגבול מתוך אהבה לארץ. אחרי 7 באוקטובר, אחרי שקברנו את אמא ופונינו מהבית, הבטחתי לילדים שלי עתיד. עתיד עבור הבית ועתיד עבור העוטף" אמרה ליאורה. "אנחנו מחכים עדיין לביטחון מלא. ואנחנו יודעים מה זה להתגעגע הביתה. הצפון והעוטף, אנחנו, לא קורבן, הצפון דורש לחיות ולשגשג. גם מחר בבוקר, כשהעצרת תיגמר, אנחנו חייבים לזכור ששיקום אמיתי דורש את כולנו יחד ולא רק את אנשי הצפון".
הדר, עובדת סוציאלית תושבת הצפון, הוסיפה: "1000 ימים אנחנו מגלים תושייה יומיומית. תושבי הגליל נאבקים ויוצרים חיים ועוצמה. הנוכחות שלנו, הקהילות והחקלאות, הן מהוות את חומת המגן של מדינת ישראל. יש צורך בתיקון היסטורי בכל תחום אפשרי, המשימה הגלילית היא משימה עליונה של כולנו. החוסן של הגליל הוא החוסן של המדינה כולה".
"קהילה זה הרבה מעבר לאוסף של אנשים. זו זהות, זו הקפדה על ערכים, חינוך, תרבות. זה לוודא שאף אחד לא נשאר מאחור" אמרה זוהר ליבנה מזרחי, מזכירת קיבוץ רעים. "אני מבקשת מפה לחזק את המנהיגים המקומיים. אנחנו איתכם, שותפים לאמונה ולתקווה, לתסכול, לכאב ולכעס, לכמיהה ולדרישה לחיות חיים בטוחים ושלווים".

ליטל צ'רניס, מנהלת החינוך החברתי בשער הנגב: "התפקיד שלנו הוא לשתול הילדים זרעי אהבת הארץ, סולידריות, התנדבות ותרומה לחברה. ליצור חברת מופת החובה שלנו היא גם לעמוד במבחן נאה דורש נאה מקיים וליצור חברה כזו בעצמנו, ולשמור על בטחון הילדים שלנו. לילדי הצפון לא מגיע לרוץ למקלטים, הצפון הוא לא החצר האחורית של מדינת ישראל. אנו אנשי החינוך לא נפסיק לזעוק את זעקתכם".
סולידריות היא מעשה
על המסך שעל הבמה הוקרנו הודעות שכתבו תושבים מכל הארץ שצפו בעצרת ביוטיוב, והיו חלק ממנה גם מרחוק:
"תודה על זה שאתם אומרים לנו שאנחנו לא לבד. כי כמו שאתם בטח יודעים על בשרכם, התחושה הקשה ביותר היא הפער בין מדינת ישראל שממשיכה הלאה כשאנחנו עדיין בתוך מלחמה. החיבוק הזה מזכיר לנו שיש מי שרואה אותנו. את הלב שלכם מרגישים עד לצפון". כתב אחד מתושבי הצפון.
"תודה ענקית על התמיכה, הסולידריות והשותפות לדרך" כתב יוחאי וולפין, מנהל קהילת קיבוץ מנרה.
"סולידריות היא לא מילה – זה מעשה" כתב שי ונקרט, אביו של עומר ונקרט שהיה חטוף בשבי בעזה. "אני הגעתי לעצרת לתמוך באחיי וחבריי בצפון. הם חלק אסטרטגי וחשוב במדינת ישראל, המציאות תשתנה בעזרת כוח עוצמתי ועשיה משותפת!"
מנחם קלמנזון מעתניאל, שיחד עם אחיו אלחנן שנפל בקרבות, הגיעו לחלץ את תושבי בארי ב-7 באוקטובר, כתב: "גם הר חברון עם הצפון! ירי על הצפון הוא ירי עלי, לא נתרגל ולא נחזור למצב שבו אחינו תחת אש".
עוד תודות נשלחו מסאסא, מעין ברוך, הגושרים וקריית שמונה.
.
