דעה // הקרב שהסתיים בהשפלה
שמאל זה כל מי שנגד נתניהו | דברים שאסור לעשות בשבת ודברים שמותר | יש אבנים ויש אבנים
יעקב לזר
מה הודיעו בנט ולפיד?
כותרת שצדה את עיניי. אחרי שנפתלי בנט ויאיר לפיד הודיעו על איחוד ביניהם, הכותרת שניתנה לאירוע בערוץ 7 הייתה: "בנט ולפיד הודיעו: איחוד בשמאל לקראת הבחירות". כן, זה מה שהם הודיעו – איחוד בשמאל לקראת הבחירות. כי בנט הוא שמאלן ידוע. בעצם, הוא הרבה יותר גרוע מסתם שמאלן. איך אמר עליו השבוע בצלאל סמוטריץ'? הקמת ממשלה עם רע"מ חמורה יותר מאירועי 7 באוקטובר.
בהמשך, אחרי הסערה שקמה, הבהיר: "מי שבמודע מכר את המדינה לאויביה, זה הרבה יותר חמור ממי שטעה". סמוטריץ', אם צריך להזכיר, הוא מי שאמר: "הרשות הפלסטינית היא נטל, חמאס הוא נכס".
איזו כותרת יתנו בערוץ 7 אם גם איזנקוט וליברמן יחליטו לרוץ ביחד? "איחוד נוסף בשמאל: ישר וישראל ביתנו יהפכו למפלגה אחת"? כי אין ספק שליברמן הוא איש שמאל, בוודאי אחרי ההצהרה שהשמיע השבוע: "יתהפך העולם, לא אשב עם נתניהו".
כותרת נוספת אחרי האיחוד בין בנט ולפיד, הפעם ב"סרוגים": "טלטלה ביש עתיד: אלה הח"כים שיודיעו על פרישה". לא "אלה הח"כים שעשויים להודיע על פרישה", לא "אלה הח"כים ששוקלים אפשרות פרישה", הח"כים שיודיעו, בוודאות. לא ייקח הרבה זמן וההודעות הרשמיות תצאנה. הח"כים המוזכרים בידיעה ב"סרוגים", אלה שמתכננים פרישה: רם בן ברק, אלעזר שטרן, יואב סגלוביץ' ובועז טופרובסקי.
גם ראש הממשלה בנימין נתניהו זכה שתוצמד לו השפלה ב"כיפה". האתר דיווח על סקר המנדטים ב"מעריב" אחרי הכרזת האיחוד בין בנט ללפיד. בסקר זכתה "ביחד" ב-28 מנדטים והליכוד ב-26 מנדטים והכותרת ב"כיפה": "השפלה: נתניהו לא האמין שזה יקרה לו"
רם בן ברק הכחיש את הפרסום וכינה אותו "דמיון מפותח של פרשנים". אלעזר שטרן רמז על אפשרות שיעזוב את לפיד ויחבור לאיזנקוט אבל אז חזר בו: "אין שינוי, בינתיים". יואב סגלוביץ' אמר: "כרגע אני נשאר ביש עתיד. לא רואה סיבה שלא". בועז טופרובסקי לא דיבר על פרישה. אבל העורך של "סרוגים" קבע שהם יודיעו.
ועם בכותרות עסקינן. באתר "כיפה" מקפידים לדווח על נתוני הרייטינג של הערוצים השונים, והעורך אוהב מאוד לשבץ בכותרת את המילים "קרב" ו"השפלה".
כמה דוגמאות מהשבועות האחרונים: "הקרב בין רביב דרוקר לערוץ 14 הסתיים בהשפלה" (של רביב דרוקר כמובן). "הקרב בין יהודה לוי ללירון ויצמן הסתיים בהשפלה" . וכן הלאה.
מה זו השפלה? דוגמית לעוד כותרת: "הקרב בין מגי טביבי לאודי סגל הסתיים בהשפלה". פירוט: מהדורת החדשות של ערוץ 14 בהגשת מגי טביבי זכתה ל-7.2% רייטינג. מהדורת החדשות של ערוץ 13 בהגשת אודי סגל זכתה לרייטינג של 6.3%. והרי זו ללא ספק השפלה של אודי סגל. מהדורת החדשות של ערוץ 12 בהגשת יונית לוי זכתה באותו ערב ב-15.7% רייטינג, יותר מפי שניים מהמהדורה של ערוץ 14, אבל זו איננה השפלה.
גם ראש הממשלה בנימין נתניהו זכה שתוצמד לו השפלה ב"כיפה". האתר דיווח על סקר המנדטים ב"מעריב" אחרי הכרזת האיחוד בין בנט ללפיד. בסקר זכתה "ביחד" ב-28 מנדטים והליכוד ב-26 מנדטים והכותרת ב"כיפה": "השפלה: נתניהו לא האמין שזה יקרה לו".
לא האמין שזה יקרה לו? כי מה? הוא חשב שבנט ולפיד יתאחדו והליכוד תמשיך בכל זאת להיות המפלגה הגדולה ביותר?
עכשיו, כשמדובר על איחוד בין לאיזנקוט וליברמן, צפויה השפלה נוספת?

שבת, יום מנוחה
בוודאי שמתם לב לכך, שאחד הימים היותר נפוצים, בהם בוחרים מתנחלים להגיע לכפרים פלסטינים כדי לבצע בהם פעילות מגוונת, הם ימי שבת. לעיתים הם מגיעים רגלית ממאחז סמוך, לעיתים בכלי רכב שברשותם, ביניהם כלי רכב שסיפקה להם המדינה. הפעילות כאמור, מגוונת.
שבת לפני שבועיים. "כ-15 פורעים יהודים הגיעו לכפר ג'אלוד בבנימין, יידו אבנים והציתו תשתית חשמל. בעקבות מידע מודיעיני מוקדם, בזירה היו גם בלשי משטרה ואנשי שב"כ. כוח צה"ל ומג"ב הוקפץ למקום והשתמש באמצעים לפיזור הפגנות. ארבעה מהפורעים נעצרו והובאו לחקירת שב"כ. על פי סוכנות הידיעות 'וופא' שבעה פלסטינים נפצעו בתקיפה". (דיווח של כרמלה מנשה, רועי שרון ועומר שחר בכאן 11).
הכפר ג'אלוּד נמצא כ-15 ק"מ מדרום לשכם, סביבו הוקמו מספר התנחלויות ומאחזים, בהם שילה, שבות רחל, קידה, ישוב הדעת, אחיה ואש קודש. תקיפות של מתנחלים בחודשים האחרונים:
22 במרץ, 28 באפריל, 2 במאי. פלסטינים נפצעו, בתים ורכבים הוצתו, רכוש הושחת.
זו פעילות שקיבלה אישור ביצוע גם בשבתות. אם רבנים היו אוסרים עליה, היא לא הייתה מתבצעת. כשצריך לגלות גמישות – מגלים
שבת, 21 במרץ השנה. יהודה שרמן בן ה-18 ואחיו דניאל, יצאו רכובים על טרקטורון לערוך "סיור קרקעות" באזור הכפר בית עומרין שבנפת שומרון. נהג פלסטיני שיצא מהכפר פגע עם רכבו בטרקטורון וכתוצאה מהפגיעה נהרג יהודה ואחיו דניאל נפצע. האירוע נחשד בתחילה כתאונה אולם לאחר מכן הוגדר פיגוע דריסה. המשטרה הודיעה שנעצר חשוד בדריסה והוא הודה במעשה. שבת, טרקטורון, סיור קרקעות.
עוד? שבת, 11 באפריל השנה. "צעיר פלסטיני בשם עלי מג'ד חמדנה (בן 23) נורה למוות ליד הכפר דיר ג'ריר וההתנחלות עפרה, על ידי חייל מילואים בהגנה מרחבית של חווה יהודית סמוכה. על פי דיווחים פלסטיניים, מתנחלים נכנסו לכפר מכיוון מערב ותקפו, וצעירים מהכפר התעמתו איתם. המתנחלים ירו בחמדנה, שנפגע בגב ובעמוד השדרה ומת בבית החולים. בצה"ל אומרים כי חייל המילואים ביצע נוהל מעצר חשוד שכלל ירי לאוויר, ושהמקרה מתוחקר". (דיווח של ענבר טויזר ב-N-12).

שבת, 7 במרץ השנה. "פלסטיני נורה למוות היום (שבת) ואחיו נפצע באורח קשה מירי של מתנחל באזור ואדי אל־רחים שבדרום הר חברון, כך לפי משרד הבריאות הפלסטיני. ההרוג הוא אמיר שנראן, בן 27. עוד נמסר כי אחיו, ח'אלד שנראן, פונה במצב קשה לאחר שנורה מטווח קצר. לפי עדויות, הירי אירע לאחר שמתנחלים ממאחז חוות סוסיא הקדומה רעו עדר בקר וצאן בתוך אדמות פרטיות בשטח B סמוך לבתי התושבים.
בצה"ל משרתים חיילים לא מעטים שמחזיקים בדעות של ימין קיצוני, דומות לזו של חבר הכנסת יצחק קרויזר מעוצמה יהודית, שאמר – "בג'נין אין אזרחים חפים מפשע, בג'נין אין ילדים תמימים"
מקור ביטחוני אמר כי היורה הוא חייל מילואים בגדוד הגנה מרחבית, וכי נפתחה חקירת מצ"ח". (דיווח ב"הארץ״). ישנם כמובן מקרים נוספים. מסקנה? זו פעילות שקיבלה אישור ביצוע גם בשבתות. אם רבנים היו אוסרים עליה, היא לא הייתה מתבצעת. כשצריך לגלות גמישות – מגלים.
מתנחלים אילצו פלסטינים להוציא גופה מקבר בכפר אל-עסאעסה סמוך ליישוב שא נור שבשומרון, ולהעביר אותה לקבורה בכפר סמוך. זה היה בשישי האחרון, לקראת שבת.
בשל השלכות סוציולוגיות
אלוף פיקוד מרכז אבי בלוט, הודה השבוע שיש לחיילי צה"ל היתר לירות במיידי אבנים פלסטינים, ואסור להם לירות במיידי אבנים יהודים. בלוט הסביר, שלא יורים במיידי אבנים יהודים בשל "השלכות סוציולוגיות". להחלטה הזו קדמה עבודת מחקר צה"לית, שבה התברר שנערים פלסטינים משליכים אבנים מסוג קשיח במיוחד, שמסוגלות לגרום לפגיעות קשות ואפילו להרג. ואילו משליכי האבנים היהודים משתמשים באבנים בעלות מרקם רך, שלכל היותר יכולות לגרום לסימנים כחולים. משום כך התקבלה ההחלטה שהתקבלה.

ועכשיו ברצינות. בצה"ל משרתים חיילים לא מעטים שמחזיקים בדעות של ימין קיצוני, דומות לזו של חבר הכנסת יצחק קרויזר מעוצמה יהודית, שאמר – "בג'נין אין אזרחים חפים מפשע, בג'נין אין ילדים תמימים". לירות בנערים פלסטינים שמיידים אבנים ממרחק שמסכן את החיילים, סיפור אחד. לירות ממרחק רב במי שמיידים אבנים באופן שלא מסכן אף אחד, ולדעת שליורה לא יקרה שום דבר רע, זה סיפור אחר. והרי היו דברים מעולם.
