זמן קיבוץ
לחוויית קריאה טובה יותר הורד את האפליקציה שלנו
מעבר לאפליקציה
x
27°
Weather תל אביב
תל אביב
חיפה
ירושלים
באר שבע
אילת
קצרין
קיבוץ בארי
מדורים
דעות מגזין
עוד
צה"ל הודיע על רידוד הכוחות ביישובים סמוכי גדר בנגב המערבי

צה"ל הודיע על רידוד הכוחות ביישובים סמוכי גדר בנגב המערבי

קיבוץ נחל עוז קיבל הודעה רשמית מהצבא על רידוד הכוחות. "להבנתנו, לא ניתן לקיים חיי קהילה בטוחים בנחל עוז ללא כוח הגנה צבאי יעיל שפועל באופן רציף בתוך הקיבוץ" נמסר מהקיבוץ

בעוד שהולכים וגוברים הפרסומים על אודות התעצמות החמאס בשטח הנתון לשליטת ארגון הטרור ברצועת עזה ושיקומו של הארגון לאחר 7 באוקטובר, מתברר שבצה"ל הוחלט על רידוד הכוחות שאמורים לאבטח את היישובים בנגב המערבי המוגדרים כ"סמוכי גדר" ולהגן עליהם.

"בימים האחרונים", נמסר בהודעה שהעבירו אתמול (יום שני) פורום הביטחון והנהלת הקהילה של קיבוץ נחל עוז לתושבי הקיבוץ, "קיבלנו הודעה רשמית מהצבא על רידוד הסד"כ בקיבוץ, שייכנס לתוקף בימים הקרובים. אנחנו מבינים היטב את המשמעות והרגישות של המהלך הזה עבור כולנו. המציאות הביטחונית בה אנו חיים מחייבת נוכחות הגנתית רציפה ואפקטיבית בתוך הקיבוץ והתחושה כי מענה כזה נפגע מעוררת דאגה טבעית ומובנת".

עפיפון שהגיע מרצועת עזה ונחת נחל עוז. מטריד ומדאיג | צילום: באדיבות דוברות נחל עוז

עוד נמסר לתושבי הקיבוץ, כי "במסגרת פורום הביטחון של הקיבוץ ובהובלת הנהלת הקהילה התקיימה פגישה ייעודית לנושא. בפגישה גובשה תוכנית פעולה מדורגת שמטרתה לפעול במספר מישורים במקביל, מול הדרג הצבאי, מול הדרג המדיני, במישור התקשורתי ובמישור הקהילתי. אנו פועלים בצורה ברורה ואחראית. להבנתנו, לא ניתן לקיים חיי קהילה בטוחים בנחל עוז ללא כוח הגנה צבאי יעיל שפועל באופן רציף בתוך הקיבוץ. זו עמדה שאנו מציגים באופן עקבי בכל שיח עם הגורמים הרלוונטיים. אנו פועלים בנחישות ובאחריות כדי להביא לפתרון שיבטיח את ביטחון הקהילה ונמשיך לעדכן אתכם בהתפתחויות. אנחנו כאן יחד, פועלים יחד ודואגים יחד לביטחון הבית שלנו".

היו התחייבויות שלא ירדדו כוחות ביישובים המוגדרים כ'יישובים אדומים'. מה עוד שמרבית האוכלוסייה שלנו עדיין מפונה ומתגוררת במגורים זמניים מחוץ לקיבוץ, בהם גם מי שנימנה עם כיתת הכוונות שלנו

גזרה חמה

מנהל קהילת קיבוץ נחל עוז, ליאור הררי, אמר ל"זמן קיבוץ", כי "קיבלנו בתחילת השבוע הודעה מצה"ל על ההחלטה בדבר רידוד הכוחות ששומרים על הקיבוץ. עד עכשיו שהתה אצלנו בקיבוץ יחידה שתפקידה הוא לשמור על הקיבוץ ולחזק את תחושת הביטחון של התושבים בעקבות מתקפת המחבלים ב-7 באוקטובר. רידוד הכוחות, מבחינתנו, לא מאפשר את אבטחת הקיבוץ ומערער את תחושת הביטחון שלנו, שהצבא והמדינה אמורים היו להעניק לנו בנוכחות אותם כוחות ששומרים עלינו".

איך מתמודדים עם החלטה כזו?

"יש פער מאוד גדול באופן שאנו צריכים לשקם קיבוץ שחוזר לפעילות, כאשר כ-70 אחוז מהמשפחות כבר חזרו לקיבוץ. החלטה כזו של רידוד הכוחות מערערת את תחושת הביטחון של התושבים ומחזקת את התחושה שלא הופקו לקחי 7 באוקטובר. לאור התעצמות חמאס ברצועת עזה, אי התפרקותו מנשקו ואירועי העפיפונים שנחתו אצלנו לאחרונה בקיבוץ, כל זה מסמל שהגזרה הזו חמה והאיומים לא הוסרו כפי שהממשלה התחייבה".

"ההחלטה לקצץ בסדר הכוחות (סד"כ) של כוחות ההגנה עלינו היא הזייה", מציינת נירה שפק, חברת קיבוץ כפר עזה, אל"מ במילואים, חברת כנסת לשעבר, שכיהנה בשעתו כחברת ועדת חוץ וביטחון ויו"ר ועדת המשנה למוכנות העורף, אנחנו עדיין במלחמה ורק הבוקר התוודענו לכך שמחבלים מרצועת עזה ניסו לחדור לתחומי הקו הצהוב. חס וחלילה, כשמחבל יצליח לחדור ליישוב שלנו, נצטרך את כל הכוחות כדי לסכל את החדירה הזו".

כיצד את מסבירה את ההחלטה הזו בדבר קיצוץ הכוחות?

"אנחנו מוחזקים כיישוב חסר, שלא כל תושביו חזרו לבתיהם ולכן, כך אני מעריכה, החליטו לרדד את הכוחות, לאחר שבאחרונה כבר קיצצו בהיקף הכוחות. צריך שהאבטחה על היישוב תהיה על פי התקן. לא ברור על סמך מה הוחלט לקצץ את הכוחות. יש ביישוב עמדות שמירה, חמ"ל, דרך פטרול ואת כל זה מישהו צריך לאייש".

מה התחושות בעקבות אותה החלטה של צה"ל?

"כל קיצוץ כזה משדר לתושבים חוסר ביטחון ואי למידת לקחים לאחר הטבח של 7 באוקטובר. אני דורשת להשאיר את התקן של כיתת הכוננות כפי שהוא אושר לפני הקיצוץ הנוכחי".

לדברי יוסי סוסנה, חבר קיבוץ כפר עזה וחבר פורום הביטחון של הקיבוץ, "אנחנו מתנהלים מול הצבא ומנהלת 'אופק חדש' בשיתוף פעולה לאורך כל הדרך והיו התחייבויות שלא ירדדו כוחות ביישובים המוגדרים כ'יישובים אדומים'. הייתה הבנה בנושא הזה, מה עוד שמרבית האוכלוסייה שלנו עדיין מפונה ומתגוררת במגורים זמניים מחוץ לקיבוץ, בהם גם מי שנימנה עם כיתת הכוונות שלנו".

סוסנה מוסיף ומציין, כי "אנחנו מאוד רוצים לעודד את השיבה של אנשינו לקיבוץ. אנחנו בשיא הבנייה והשיקום של הקיבוץ, ואירוע כזה גורם לחלק מהתושבים לא לחזור בקיץ הקרוב, כפי שאנחנו רוצים, ולדחות את שיבתם הביתה לקיץ הבא, בחודש יולי 2027. אנחנו מנסים לבנות מחדש את האמון עם צה"ל וכל אירוע כזה הוא בניגוד להחלטות שהתקבלו בעבר וזה פוגע קשות באמון של החברים בצבא".

קיבוץ נחל עוז לאחר טבח 7 באוקטובר | צילום: בן כהן

בתגובה לפניית "זמן קיבוץ" נמסר מדובר צה"ל, כי "מספר חברי מחלקות ההגנה ביישובי הנגב המערבי וכמות נושאי הנשק הצה"לי ביישובים לא צפוי להצטמצם. השינוי שעתיד להתבצע נוגע לצמצום סד"כ המילואים המתגבר. נדגיש כי סד"כ חברי המחלקה החמושים והמאומנים ביישובים יישאר כפי שהוא. כחלק מלקחי 7 באוקטובר בוצע תהליך של חיזוק מחלקות ההגנה ביישובים הכולל הכשרות מקצועיות, אימונים, אמל"ח ויכולות טכנולוגיות מתקדמות ואף הוצבו בעורף לוחמי מילואים שאמונים על ביצוע משימות הגנה בתוך היישובים. באוגדת עזה בוצע תהליך מעמיק בחודשים האחרונים בשיתוף הרשויות, מנהלי אגפי הביטחון ונציגי ההתיישבות, על מנת לייצב תו תקן מבצעי לסד"כ הלוחם שמתגבר את היישובים, זאת בהתאם לשיקולים מבצעיים והערכת המצב. התאמה מבצעית זו נעשית על מנת לייעל את פריסת הכוחות ולהסדיר את משימותיהם".

תגיות רלוונטיות