ביקורת חריפה על הכוונה לצמצם את קו העימות מ־9 ק"מ ל־5 ק"מ
בדיון של ועדת הנגב והגליל שהתקיים בקיבוץ עמיר בגליל העליון, נשמעה ביקורת חריפה מצד נציגי האזור בעקבות טענות כי במשרד האוצר ובסביבת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נשקלת האפשרות לצמצם את הגדרת קו העימות מ־9 ק"מ ל־5 ק"מ בלבד מגבול הצפון
מערכת "זמן קיבוץ"
במהלך דיון של ועדת הנגב והגליל בראשות ח"כ עודד פורר, שהתקיים בקיבוץ עמיר בגליל העליון, נשמעה ביקורת חריפה מצד נציגי האזור בעקבות טענות כי במשרד האוצר ובסביבת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נשקלת האפשרות לצמצם את הגדרת קו העימות מ־9 ק"מ ל־5 ק"מ בלבד מגבול הצפון.
"ממשלת ישראל קיצצה את תוכנית מיגון הצפון ועכשיו המציאות דופקת בדלת" אמר יו"ר הוועדה לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל, ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו). "בתי מגורים בלי ממ"ד, גני ילדים ובתי ספר בלי מרחבים מוגנים. ממשלת ישראל ידעה, שמעה, ובכל זאת חתכה את התקציב למיגון הצפון בגלל שיקולים פוליטיים קטנים ועכשיו, כשאיומי הטילים וכטב"מים מאיימים על התושבים, היא לא יכולה להתחמק מאחריות.
הממשלה הבאה בראשתונו תדאג שהתקציב יחזור למיגון הצפון כי חיי אדם אינם משחק פוליטי".
חיתוך שנראה כמו מניפולציה תקציבית
יורם אבן צור (קיבוץ עמיר), חבר מליאת המועצה האזורית הגליל העליון וממובילי המאבק הציבורי בצפון, אמר בדיון כי מהלך כזה יהווה פגיעה קשה ביישובי הגליל העליון וייצור “הדרה ואיפה ואיפה בין תושבי קו העימות”.

“לא ייתכן שמדינת ישראל תבתר את הגליל העליון”, אמר אבן צור. “אני אומר בצורה ברורה: דין קילומטר אחד כדין תשעה קילומטרים. האיום הביטחוני אינו נעצר בקו דמיוני של 5 קילומטרים”.
לדבריו, במהלך מלחמת “חרבות ברזל” התקיימו שיחות מול משרד האוצר בנושא מיגון יישובי הצפון, אך בפועל המענים צומצמו לטווח של עד 5 ק"מ בלבד מהגבול.

“תושבי קו העימות היו צריכים לקבל מענה מלא ומיגון מלא”, אמר. “במקום זאת בוצע חיתוך שנראה כמו מניפולציה תקציבית ולא החלטה ביטחונית מקצועית. המיגון חייב להגיע מתקציב הביטחון ולא להפוך למסחרה כלכלית”.
בדיון עלתה גם הטענה כי צמצום קו העימות עלול לפגוע במאמצי השיקום והחזרת התושבים לגליל העליון, דווקא בתקופה רגישה שבה הרשויות המקומיות מנסות להחזיר עסקים, משפחות וקהילות לשגרה.
“הגליל העליון לא יהיה אזור סוג ב'”, סיכם אבן צור. “המדינה חייבת לעמוד מאחורי כל תושבי קו העימות — בלי לחלק אותנו לפי קילומטרים”.
בישיבת הוועדה השתתפו, ח"כ טטיאנה מזרסקי, מנהל קיבוץ עמיר, ליאור שחר, ראש המועצה האזורית הגליל העליון, אסף לנגלבן וסגניתו זוהר ליפקין, נציג פיקוד צפון, אלון פרידמן, נציגי מנהלת תנופה, נציג פיקוד העורף ונציג משרד רוה"מ.

