משחררים את כיתות הכוננות, אבל לא את תחושת האיום
לאחר ההחלטה על סיום שירות המילואים של כיתות הכוננות ביישובי קו העימות בצפון, מביעים מנהלי קהילות מלכיה ומנרה זעם ותסכול: "המציאות בגבול לא השתנתה", "המסר כאילו השלום כבר כאן מטעה", ו"תחושת הביטחון של התושבים נפגעת". בצה"ל מדגישים כי ההחלטה התקבלה בהתאם להערכת המצב וכי ההגנה על היישובים תימשך
עודד בר-מאיר
עוד לא יבשה הדיו על ההכרזה בדבר הפסקת האש עם חיזבאללה ובהתאם לשינוי בהנחיות פיקוד העורף בגזרת הצפון, הודיעו אתמול (יום שני) שלטונות צה"ל לכיתות הכוננות ביישובי קו העימות על שחרורן ממשימותיהן החל מיום ראשון הקרוב. כזכור, חברי כיתות הכוננות שביישובי קו העימות בגזרת הצפון גויסו לשירות מילואים עם תחילת מבצע "שאגת הארי" לפני ארבעה חודשים ואתמול הועברה להם הודעתו של מפקד מרכז העורף בפיקוד הצפון, תחת הכותרת "סיום משימת מחלקות הגנת יישובי גזרת קו העימות", כי "בכפוף להערכת המצב ושינוי במדיניות ההתגוננות הוחלט על סיום משימת מחלקות ההגנה החל מתאריך 28 ביוני. מהות הפקודה – למול החלטת הפסקת האש בגזרת לבנון ולאור שינוי במדיניות ההתגוננות. יש לגלות מוכנות לקריאה מחדש אל מול דרישה מבצעית".
נגזר עלינו לחיות עם מה שכופים עלינו
ביישובי קו העימות על הגבול עם לבנון ניכרות תחושות קשות ותיסכול על אותה החלטה.
"אנחנו ממלאים פקודות", אומר ל"זמן קיבוץ" איתי קרויז, מנהל קהילת קיבוץ מלכיה, "כיישוב אנחנו מייצרים את המוכנות שלנו באמצעות צוותי חירום אזרחיים ומחלקת ההגנה שלנו. אנחנו עושים למען עצמנו כדי להיות מוכנים לכל תרחיש. אנחנו יושבים סמוך מאוד לגדר הגבול. המטעים שלנו נושקים לגדר. אנחנו רואים את כוחות צה"ל מעבר לגדר וערים למה שקורה ורואים את המציאות יותר טוב ממקבלי ההחלטות במדינה. לא חולפים ימים אחדים מאז ההכרזה על הסכם הפסקת האש והשחרור הזה של חברי כיתת הכוננות כלל אינו מתכתב עם המציאות פה. נגזר עלינו לחיות עם מה שכופים עלינו".

תחושה קשה?
"בוודאי. אנחנו במיעוט, גרים בפריפריה על קו הגבול ולא מתייחסים אלינו. רמת הציפיות שלנו היא בהתאם לרמת ההקשבה אלינו מצד מקבלי ההחלטות. המסר שמנסים לשדר, כאילו השלום כבר בפתח, זה מסר שגוי ומתעתע. עם זאת, הנושא הזה לא הפך אצלנו לשיחת היום. יותר מעסיקה אותנו העובדה שרוב הקיבוץ אינו ממוגן ואין לנו ממ"דים. מזה שנה וחצי עובדים אצלנו על שכונת מגורים חדשה, שהיא כוללת אומנם ממ"דים, אבל עדיין לא רואים את סיום העבודות".

האיום מעבר לגבול לא הוסר
"אנחנו כבר שלושה וחצי חודשים במלחמה מתמשכת שלא נפסקה לרגע", אומר ל"זמן קיבוץ" יוחאי וולפין, מנהל קהילת קיבוץ מנרה, "האיום מעבר לגבול עדיין לא הוסר וכל ההתנהלות סביב שחרור כיתות הכוננות לא תורמת לתחושת הביטחון, במיוחד כשאנחנו שומעים בעקיפין על הפסקת האש בשפה האנגלית, דרך הציוצים של הנשיא טראמפ. לא מדברים איתנו באופן ישיר. כך גם זה מתנהל בנושא שחרור כיתת הכוננות שההודעה על כך מגיעה אלינו מתוך אותה התנהלות. אנחנו סומכים על החיילים ועל המפקדים בשטח, אבל הדרגים הגבוהים יותר, קרי מקבלי ההחלטות במדינה, לא מדברים לא איתנו, לא עם הרשויות. אנחנו, כקיבוץ מנרה, נמצאים עדיין בתהליכי שיקום עוד ממלחמת 'חרבות ברזל', כאשר 75 אחוז מהבתים אצלנו נפגעו, ואחרי תקופת פינוי ממושכת. הסיטואציה העכשווית היא לא מה שציפינו. במשוואה שכל הזמן מדברים עליה, לפיה אנחנו נעשה את חלקנו כקהילה שנמצאת על הגבול ומקיימת את אחזקת הגבול, אנחנו עושים את חלקנו ומצופה מהמדינה שתעשה את חלקה. כרגע זה לוט בערפל".

במציאות כזו, מהי התחושה בחצר הקיבוץ?
"התחושה שלנו, אחרי שלושה חודשים וחצי של מלחמה, היא קודם כל תחושה של עייפות, למרות שאנחנו קהילה חזקה ונחושה ועדיין, עברנו תקופה מאוד לא פשוטה. הסיפור של כיתת הכוננות הוא רק חלק ממכלול שלם של דברים שעברנו מאז 28 בפברואר (תחילת מבצע 'שאגת הארי'. ע.ב.מ). אנחנו, כקהילה, חזקים ונחושים, קהילה מאוד מיוחדת ומרשימה. קלטנו משפחות תוך כדי המלחמה, למרות המצב, מערכות החינוך שלנו המשיכו לפעול בתוך המקלטים ועדיין זו תקופה קשה ושוחקת. אנחנו צריכים זמן להתאוששות ובכל מקרה לוודא שבצד השני של הגבול אנחנו מקבלים את הביטחון שאנחנו וכל יישובי קו הגדר זקוקים לו. זו זכות בסיסית. אנחנו מצפים לשקט וביטחון. ההחלטה בדבר שחרור כיתות הכוננות אינה תורמת לציפיות הללו, לא באופן שזה נעשה ולא בהקשר שזה נעשה".
וולפין מוסיף ומציין, כי "חברי כיתת הכוננות מגויסים כבר שלוש שנים לשירות מילואים בתוך המציאות הזו. הם מחויבים והם יעשו את מה שצריך, אבל זה צריך להיות מתוך ידיעה שהמדינה עושה את חלקה בנושא הזה. נכון לעכשיו, כולנו נמצאים במציאות של אי ודאות לגבי ההתנהלות המדינית-ביטחונית מעבר לגדר".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לפניית "זמן קיבוץ" כי "בהתאם להערכת המצב המבצעית ולאחר מספר דיונים בנושא, הוחלט על רידוד סדר הכוחות (סד"כ) מחלקות ההגנה בכלל יישובי קו העימות בגבול הצפון. מחלקות ההגנה המרחבית ביישובים צפויות לסיים את תעסוקתן המבצעית בשבוע הבא ויקבלו את כמות ימי ההתארגנות שזכאים לה. כלל הדיונים והערכות המצב בנושא לוו בשיח שוטף עם הרשויות והרבש"צים והתקיימו עימם לאורך כל תהליך קבלת ההחלטות. כל החלטה נוספת בנושא תתקבל בהתאם להערכת המצב המבצעית המתעדכנת ותיבחן מעת לעת תוך קיום שיח רציף ומתן התרעה מספקת לכלל גורמי הרשויות הרלוונטיים".
דובר צה"ל מוסיף ומציין, כי "צה"ל מחויב להגנת יישובי קו העימות בגבול הצפון וממשיך לפעול לשם כך באמצעות כוחות הפרוסים במרחב היישובים לאורך הגבול ובנקודות אסטרטגיות במרחב הביטחוני שבדרום לבנון. כלל המאמצים המבצעיים נועדו להבטיח את ביטחון התושבים ולספק מענה הגנתי רציף בהתאם להערכת המצב המתעדכנת".
