צלמים מצלמים שגרה במלחמה
מירב ראון•3 דק' קריאה
צילומים של דוד עינב מקיבוץ בית אלפא ושל בועז לניר משער העמקים יוצגו בתערוכה המרגשת "אלבום צפון", המעלה גם שאלות על תפקיד הצלם בסיטואציה המתועדת
צילומים של דוד עינב מקיבוץ בית אלפא ושל בועז לניר משער העמקים יוצגו בתערוכה המרגשת "אלבום צפון", המעלה גם שאלות על תפקיד הצלם בסיטואציה המתועדת
תערוכת "אלבום צפון" (אוצרת פרופ' דנה אריאלי) המציגה מבט של 88 צלמים וצלמות ישראליים לצד חומרי ארכיון נדירים, מוצגת במרכז עינב (גן העיר, תל אביב). "הצפון מוצג כמרחב מתוח, שבו נופי מלחמה ונוכחות צבאית שזורים בשגרת חיים יומיומית" נכתב אודות התערוכה. עבודות הצילום שנבחרו מעוררות שאלות על גם על תפקידו הצלם בתוך הסיטואציה המתועדת.
"אלבום צפון" היא התערוכה המרכזית של פסטיבל הצילום הבינלאומי ובין הצלמים שנבחרו להציג בתערוכה- הצלם דוד (דדה) עינב מבית אלפא והצלם בועז לניר משער העמקים.
מפיק מרגליות
צילומיו של דוד עינב נעשו בלולי מושב מרגליות, שם התנדב יחד עם חברי קיבוצי העמק באיסוף ביצים במהלך מלחמת "חרבות ברזל", בתקופה בה היה הצפון תחת מתקפה ויישובי האזור פונו.
התחלנו מוקדם בבוקר, לפני ההפגזות. אספנו 40 אלף ביצים כל יום!
"בסדרה שלפנינו נראים חברי קיבוץ בית אלפא המתנדבים בלולי מרגליות באצבע הגליל" כתבה האוצרת פרופ' דנה אריאלי. "הם החליפו את התאילנדים. אנשים מבוגרים בגילאי 70 עד 89 עושים את דרכם במהלך חודשי הקיץ למושב".

צילום: דוד (דדה) עינב
דדה מספר שוותיקי העמק הגיעו בהתנדבות לאסוף את הביצים בלולים במשך שלושה חודשים: בימי א' חברי בית השיטה, בימי ב' בית אלפא, בימי ג' הדגניות ובימי רביעי העין חרודים.
"יצאנו כל פעם 20 איש, התחלנו מוקדם בבוקר, לפני ההפגזות. אספנו 40 אלף ביצים כל יום!"

צילום: דוד (דדה) עינב
שתי תמונות מסדרת "זקני הכפר" המתעדת את המתנדבים במושב מרגליות נבחרו לתערוכה.
ותיקי העמק הגיעו בהתנדבות לאסוף את הביצים בלולים במשך שלושה חודשים: בימי א' חברי בית השיטה, בימי ב' בית אלפא, בימי ג' הדגניות ובימי רביעי העין חרודים
דוד (דדה) עינב מצלם עבור העיתונות הקיבוצית, המושבים והחקלאית למעלה מ-30 שנה וגם עבור עיתון "זמן קיבוץ".

צילום: גד מרון
מעגל האיבה ממשיך
שלושה מצילומיו של בועז לניר משער העמקים נבחרו אף הם לערוכה הנחשבת.
"הצילומים ממלחמת לבנון מעניינים וחשובים, בגלל ששוב אנו רואים שההיסטוריה חוזרת" אומר לניר.
עצוב שוב לראות בימים אלה כמה חיינו בסביבה הזו עקובים מדם
"מלחמת לבנון פרצה ב-1982, המלחמה הייתה בין ישראל לסוריה וארגוני טרור פלסטינאים שישבו בלבנון. הייתי צלם צעיר שעבד לעיתון 'על המשמר' והמוסף 'חותם'.

צילום: בועז לניר

צילום: בועז לניר
הייתה לי פורד פיאסטה וכול מספר ימים לקחתי כתב אחר מהעיתון ונכנסנו ללבנון. לאחר תדרוך עם דובר צהל היינו מסתובבים לבד חופשי בשטח שצה"ל נמצא בו – צור, צידון, שדה תעופה בבירות, מחנות הפליטים שהופצצו, חוף הים אליו הגיעו אלפי פליטים עקורים ועד לנמל שבו גורש ערפאת באוניה מבירות.
לא היו חוקים מחמירים אז, לכן העבודה הייתה חופשית והיינו צריכים להיזהר רק לא לעבור לשטח אויב שצהל לא ישב בו. מאחר ולמדתי 'צילום אמנותי' השתדלתי לשלב בצילומי קומפוזיציה 'נכונה' – חיתוך מעניין וגווני שחור לבן דרמטיים.
זהו גם תיעוד של אזרחים שנקלעו שלא מרצונם למלחמה שתירשם בהיסטוריה של מדינת ישראל. עצוב שוב לראות בימים אלה כמה חיינו בסביבה הזו עקובים מדם ומעגל האיבה ממשיך להסתובב".
אלבום צפון
אוצרת: דנה אריאלי, פסטיבל הצילום הבינלאומי
29-19.11, מרכז עינב, תל אביב
